På söndag är det Palmsöndagen och påsken närmar sig med stormsteg. På Skärtorsdagskväll samlas vi som vanligt till en kombinerad nattvardsandakt och gemenskapsmåltid där vi tar med något ätbart eller drickbart, t ex kex, ost, vindruvor, juice, cider… Både Långfredag och Påskdagen är det förmiddagsgudstjänst och Annandag Påsk finns det möjlighet att pilgrimsvandra till Vidablick i Bankeryd. Det finns 7 olika sträckor av varierande längd (3–11 km) att välja på. Om du hellre vill cykla så finns det en särskild sträcka på 11 km. Det går naturligtvis också att ta sig till platsen med bil eller buss. Ta en folder i kyrkan om du vill veta mer.

Kungsporten trygghetsboende bjuder in till Öppet Hus den 17 april. För dig som är över 70 år eller kanske närmar dig 70-årsdagen.

Efter påsk startar vi det alternativa kyrkoåret som tar avstamp i Efesierbrevet. Mer info kommer.

Den 23–25 augusti är det dags för Ansgariikyrkan att hjälpa till som volontärer på Strandgården. Du kan få hjälpa till med mat och servering, försäljning av glass och godis, städning och tvätt mm. Mat och logi är kostnadsfritt för dig. Arbetskläder och all information som behövs får du på plats. Anmäl dig till Pär Thibom (eller pastor Johanna) om du vill vara med.

*Gåvor till Småbarnssången märks ”Småbarnssång”

10.30 Bibelsamtal och bön på Lindgården.

10.00 Gudstjänst. Linda Tornell och Gunnel Olofson. Sång Anna Sickeldal.

10.00 Bön.

18.30 Körövning i Equmeniakyrkan Huskvarna

9.00 Vandringsgruppen träffas vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

10.00 Småbarnssång för barn 0–2 år med förälder

15.00 Arbete för Kongo

Skärtorsdag 28/3

19.00 ”Vaka med Jesus”. Gemenskapsmåltid

Långfredag 29/3

10.00 ”Vid korset”. Gudstjänst Johanna Johansson och Karl-Ivar Karlsson. Musik Hans Carlén.

Påskdagen söndag 31/3

10.00 ”Kristus är uppstånden”. Gudstjänst Johanna Johansson och Curt Olofson. Sång och musik Emy och Alva Stahl. Gudstjänsten sänds även i närradion 98,5 MHz.

Annandag Påsk måndag 1/4

15.00 Pilgrimsfest på Vidablick. Gå en valfri pilgrimsvandring eller åk direkt till Vidablick.

18.30 Körövning i Equmeniakyrkan Huskvarna

Lite längre fram:

Familjescout kl 13.00 följande söndagar: 14 april, 28 april och 19 maj.

Bibelsamtal Ons 17/4 kl 19.00 ”Jesus uppenbarar hemligheten” (Efesierbrevet 3)

Böneämnen:

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping, ber vi för Andreasförsamlingen, Fjällstugan (Equmeniakyrkan). Vi ber också för Hjärta Jönköping, den ekumeniska satsningen under pingstveckan 2024.

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, Kongo, ber vi att påskens budskap ska få nå in i våra hjärtan. Jesus dog för vår skull.

Equmeniakyrkans bönetema i mars: Utbildning & lärande /internationellt arbete

Gud, vi tackar och ber för alla ungdomsledare runtom i vårt land som varje vecka möter barn, ungdomar, ledare och föräldrar. Ge dem kraft, mod, hopp och glädje i sitt arbete. Vi ber för Ungdomsledarutbildningen och vi ber också för Kallelsedagarna på Campus Bromma

– Gud, vi ber för det som vår systerkyrka FIEIDE i Spanien står i just nu och för våra vänförsamlingar. Vi ber för de platser som har ett särskild fokus på församlingsplantering. Hjälp oss att tillsammans nå fler med evangeliet.

– Jesus Kristus, sänd oss, i din frid, med din fred – över hela Jorden!

Guds ord                                                   Palmsöndagen/Vägen till korset

(Matteusevangeliet 21:1–11)

När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: »Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.« Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: »Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!« När han drog in i Jerusalem blev det stor uppståndelse i hela staden, och man frågade: »Vem är han?« Och folket svarade: »Det är profeten Jesus från Nasaret i Galileen.«

Evige Gud, vi tackar dig för att din Son blev människa och tog på sig förnedring och lidande ända till döden på korset. Hjälp oss att följa honom i tro och lydnad och låt oss med honom uppstå till evigt liv. Genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen