På lördag är det dags för Equmenias Julmarknad! Det kommer att finnas lotterier, fiskdamm (för barnen), fika och korv. För att minska antalet swishbetalningar kommer det, vid entrén, finnas möjlighet att köpa en eller flera ”betal-lappar” till ett värde av 100 eller 200 kr. Dessa lappar används sedan för att betala t ex lotter och fika. När värdet på lappen är slut går det bra att köpa en ny. Välkomna på Julmarknad kl 15-18 i Ansgariikyrkan.

Besök gärna Julkrubban på stan! Den finns på Hovrättstorget under hela december och första veckan i januari.  Ansgariikyrkan,tillsammans med Råslätts Församlingsgemenskap och Svenska Kyrkan, ansvarar för bemanning kl 10-12 och en andakt kl 11 lördagen den 9 december och möjlighet att fortsatt finnas vid krubban under veckan fram t o m 15 december.

Det blir Julmys i Vardagsrummet på tisdag och torsdag kl 15-17. Då finns material på plats för att tillverka julkort (till dig) och att dekorera pepparkakshus (till julmarknaden).

Efter gudstjänsten på söndag serveras det smörgåstårta. Ca 11.45 blir det ett kort församlingsmöte. Då ska besluttas om vem vi, som församling, vill föreslå som kandidat till kyrkoledarvalet 2024. Därefter blir det församlingsforum.

Den här hösten har verkligen varit speciell när det gäller biofilmer. Filmen Jesus Revolution var bara tänkt att visas en dag, men fler tillfällen sattes in och filmen klättrade snabbt upp på första plats på biotoppen. Det har banat väg för att visa fler kristna filmer som Miraklet i Gullspång och Journey to Bethlehem. Gå gärna och se dessa filmer, så är chansen större att det kommer mer kristna filmer på bio framöver.

10.00 Bön i Ansgariikyrkan.

9.00 Vandringsgruppen träffas vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

10.00 Småbarnssång för barn 0–2 år med förälder.

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

OBS! Vardagsrummet är uthyrt (em/kväll)

15.00 Träff med församlingens gudstjänstledare.

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

17.30 Styrelsemöte.

18.00 Scouterna har julavslutning i Stadsparken Huskvarna.

11.00 Bibelsamtal och bön på Lindgården.

10.00-12.00 Julkrubban på stan. Hovrättstorget. Andakt kl 11.00 med Ansgariikyrkan, Råslätts Församlingsgemenskap och Svenska Kyrkan.

15.00-18.00 Equmenias julmarknad i Ansgariikyrkan. Lotterier, fika och korv.

10.00 Gudstjänst. Johanna Johansson och Ann-Britt Gällring. Sång och musik Margareta Casservik och Hans Carlén. Smörgåstårta, kaffe och kaka. Församlingsmöte + Församlingsforum efter gudstjänsten.

– De ropade: ”Hosianna, välsignad är han som kommer, Konungen i Herrens namn, frid i himlen och ära i höjden.” Herre hjälp oss att, tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, sjunga ut detta budskap.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping, ber vi för Jönköpings församling (Svenska kyrkan)

Skapelsen. Gud, vi tackar för livet och för den skapelseväv vi är en del av. Vi ber om mognad och visdom när människor nu söker vägar till hållbart liv på jorden.

Region Stockholm. Gud, vi ber för Region Stockholm. Vi ber att kyrkorna nu i december ska få vara en plats där ljuset lyser i mörkret. Vi ber för julkonserter och andakter, för gudstjänster och julavslutningar. Vi ber om frid och fred bland människor.

Pakistan. Gud, vi ber för Pakistan. Vi ber om hopp för kristna och andra minoriteter som känner sig alltmer utsatta i landet. Vi ber om fred och en ökad förståelse mellan olika grupper. Vi ber om avskaffande av destruktiva lagar och system som används för att diskriminera andra grupper.

Guds ord                                         Första söndagen i advent/Ett nådens år

Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim, alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände. (Sakarja 9:9–10)

Nådens Gud, du som kommer till oss i Jesus Kristus, vapenlös men starkare än världens makter, hjälp oss att under detta nya kyrkoår ta emot dig i våra liv och i vår församling. Låt ditt Ord och dina sakrament ge oss ny kraft och glädje. I Jesu namn. Amen.