Vardagsrummet är öppet tisdagar-torsdagar kl 15-17. Min vision och förhoppning är att det ska bli en plats där man vill vara. För att umgås, läsa en bok eller tidning, ta en enkel fika, handarbeta, prata, träffa vänner eller bara vara. Ett litet pingisbord och hockeyspel finns också för de som vill sysselsätta sig. (De står i konferensrummet). Låt oss vara öppna för varandra och för de vi ännu inte känner. Det finns många lediga datum för dig som vill vara Vardagsrumsvärd. Skriv upp dig på anslagstavlan utanför min dörr.

Ändring: Anna Jöråker ersätter Anna Liv i Panelsamtalet den 8/11. Anna Jöråkers dotter tog livet av sig för ungefär 1 år sedan. Du har kanske läst om henne i JP?

Söndag 26/11 har vi Församlingsmöte efter gudstjänsten. Boka in det i almanackan redan nu.

Det finns fortfarande platser kvar till kursen i HLR (Hjärt-lungräddning) tisdagen den 14 november kl 17-19. Det är bra om vi kan utnyttja de 12–15 platser som ingår i priset. Anmäl dig till mig!

10.00 Gudstjänst Johanna Johansson och Lennart Johansson. Sång Marie och Micce Rosén.

16.00 Inställt! Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg. Inställt!

10.00 Bön i Ansgariikyrkan.

18.30 Kören träffas i Equmeniakyrkan Huskvarna.

9.00 Vandringsgruppen träffas vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

10.00 Småbarnssång för barn 0–2 år med förälder.

13.00 Idé- och Verksamhetsrådet träffas.

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

15.00 RPG i Allianskyrkan. ”50 år med Ingemar Olssons sånger”

17.30 Redaktionskommittén träffas.

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

18.00 Höstlov! Scouterna har ledigt.

11.00 Bibelsamtal och bön på Lindgården.

10.00 Minnesgudstjänst Johanna Johansson och Hans Carlén. Kyrkkaffe.

För dig som av någon anledning har missat en begravning. Oavsett om du var sjuk eller om du inte var välkommen. Oavsett om det var längesedan eller nyss. Nu har du möjlighet att få det avslut som du gick miste om då. Om du vill kan du ta med en blomma/handbukett att lägga ner för den eller de du vill säga ett farväl till.

10.00 Gudstjänst med nattvard. Ljuständning för de församlingsmedlemmar som gått bort under året. Johanna Johansson och Karl-Ivar Karlsson. Kyrkkaffe

Längre fram:

Onsdag 8/11 19.00 Panelsamtal om död och liv. Erik Lindfelt leder ett samtal med Ann-Britt Grändemark (fd sjukhuspastor), Anna Jöråker (vars dotter tog livet av sig förra året), Kristina Gustafsson (läkare, palliativa teamet) och Per Sjönneby (sjukhuspastor).

Söndag 26/11 Församlingsmöte efter gudstjänsten.

Onsdag 29/11 19.00 Cafékväll med Anna Takanen. Hon talar om sorg och saknad utifrån sin debutbok ”Sörjen som blev”. Hennes pappa var fyra år, när han kom som krigsbarn från Finland till Sverige 1942. ”Det tar fyra generationer innan ett krig går ur en familj. Jag är den tredje generationen”, säger Anna.

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, i Kongo, ber vi för alla medlemmar i våra båda församlingar, Sundi och Ansgarii.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping, ber vi för Immanuelskyrkan (Equmeniakyrkan)

Region Mitt. Gud, vi ber för församlingar och Equmenia i Region Mitt. Vi ber om den blandning av uthållighet och upptäckarglädje som både kan ge stabilitet och mod att pröva nytt. Vi ber om mötesplatser som gör skillnad, för enskilda och för samhället.

Indien. Gud, vi ber för kristna syskon i Indien. Jesus, du som vet vad det är att bli förföljd, vi ber dig att vara nära inte bara våra kristna trossyskon i Indien utan alla som förföljs på grund av sin religion. Vi ber att din kyrka ska både vara en profetisk röst i samhället och dela din kärlek till de som trakasserar.

Skapelsen. Gud, vi tackar för livet och ber för hela skapelsen. Vi ber om mod och villighet att lyssna till skapelsens rop i vår tid.

Guds ord                         21a söndagen efter trefaldighet/Samhällsansvar

Ni känner vår herre Jesu Kristi stora gåva: han, som var rik, blev fattig för er skull, för att ni skulle bli rika genom hans fattigdom. Det är ett råd jag ger er, och det kan ni ha nytta av, ni som i fjol påbörjade arbetet, och det med god vilja. Fullfölj nu arbetet, så att resultatet svarar mot den goda viljan – allt efter er förmåga. Har någon bara den goda viljan, så är han välkommen med vad han har och bedöms inte efter vad han inte har. Meningen är ju inte att andra skall få det bättre och ni få det svårt. Nej, det är en fråga om jämvikt; nu skall ert överflöd avhjälpa deras brist, för att en annan gång deras överflöd skall avhjälpa er brist. Så blir det jämvikt, som det står skrivet: Han med mycket fick inte för mycket, han med litet fick inte för litet. (Andra Korinthierbrevet 8:9–15)

O Gud, du som har satt oss att leva här i världen, låt oss besinna vårt ansvar, så att vi alltid tjänar dig och vår nästa. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.