Veckobrev vecka 34

Lördag 26/8 är vi några som finns med på Österängsdagen för att visa upp Ansgariiförsamlingen och vår verksamhet. Kom gärna och säg hej.

Måndagsbönen byter tid. Från och med 28/8 samlas gruppen kl 10.00.

För er som är intresserade av att hjälpa till vid Småbarnssången, så är ni välkomna på tisdag (29/8) kl 10. Då får ni träffa Maria, ta en fika och prata om hur upplägget och fördelning av arbetsuppgifter kan se ut.

Nu på tisdag finns det möjlighet till Kreativt pyssel i Vardagsrummet 15.00-17.00. För alla åldrar! Kom när du vill, gå när du vill, pyssla om du vill. Det finns enkel fika.

På onsdag är det Infoträff för konfa kl 18.30. Vet du någon som är född -09 (går i årskurs 8) så tipsa dem och deras föräldrar!

Just nu har vi öppet mån-fre kl 15-17. Vill du vara Vardagsrumsvärd vid något eller några tillfällen? Det sitter en lista på anslagstavlan utanför mitt kontor. Där kan du se när det är bemannat och när det finns tillfälle för dig att göra en insats. Skriv ditt namn eller dina initialer. Augusti månad är löst, så nu har jag satt upp en lapp även för september. De båda fredagarna 1 september och 15 september är det uthyrt för minnesstund, så då har vi inget öppet Vardagsrum.

För den som intresserad av Grön Kyrka kommer det att vara en nätverksträff för alla intresserade i Immanuelskyrkan den 30/8 kl 19. Det är Immanuelskyrkan, Andreasförsamlingen Fjällstugan, Equmeniakyrkan Kaxholmen och Sofiakyrkan som bjuder in till träffen. Hör av dig om du vill att jag vidarebefordrar det mail med information som jag fått.

JKS (Jönköpings Kristna Samarbetsråd) har initierat en ekumenisk storsatsning 2024, under den vecka i maj som avslutas med pingsthelgen (typ 12–19 maj). På tisdag 5 september kl 19.00 är ni (alla som är intresserade av att veta mer) välkomna till ett informationsmöte i Immanuelskyrkan.

Tisdag den 26 september startar vi en Alpha-kurs. Vill du vara med som deltagare? Eller kanske som samtalsledare? Anmäl intresse så snart som möjligt! (Jag har nu förstått det som att det är GOA-grupperna som ordnar med mat vid Alpha-kvällarna).

Nu har vi kommit igång ordentligt med gudstjänsterna i vår nya kyrka – inspelade ljudfiler från de flesta gudstjänsterna finns på vår hemsida. För att hitta dem gå in på fliken som heter ”Mer”, gå ner till ”Ljud”. Där hittar du en länk som heter:Klicka på denna länk för att komma vidare till ljudfilerna

_______________________________________________________________

bankgiro 358-8969 eller Swish 123 52 88 162

*Specifika gåvor till kyrkbygget märker du med ”Nya kyrkan”

_______________________________________________________________

10.00 Gudstjänst. Johanna Johansson och Curt Olofson. Sång Jessica Göthberg.

16.00 Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg.

10.00 Bön i Ansgariikyrkan. Observera den nya tiden!

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

18.30 Kören träffas i Equmeniakyrkan Huskvarna.

15.00-17.00 Kreativt pyssel i Vardagsrummet. Kom när du vill, gå när du vill, pyssla om du vill. Det finns enkel fika. Ansvarig: Johanna Johansson.

10.00 Promenadgruppen. Samling vid Ansgariikyrkan.

15.00-17.00 Vardagsrummet är öppet.

18.30 Informationsträff för nya konfirmander och deras vårdnadshavare.

18.00 Scoutplanering.

Fredag 1/9

11.00 Bibelsamtal och bön på Lindgården.

Vardagsrummet i Ansgariikyrkan är uthyrt för Minnesstund.

10.00 Gudstjänst med nattvard. Johanna Johansson och Gunnel Olofson. Sång Berndt Nilsson.

16.00 Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg.

Equmeniakyrkan Kyrkokonferens: Digitala förhandlingar 3–5 september + på plats i Helsingborg 8–10 september. Ombud: Curt Olofson och Johanna Johansson.

Längre fram:

Det spirar-veckan. Lördag den 23 september – söndag den 1 oktober händer det saker varje dag. Oftast både förmiddag, eftermiddag och kväll. Dessutom en sopplunch mitt i veckan.

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel.

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, i Kongo, tackar vi Gud för alla som i våra församlingar villigt tar ansvar och utför olika uppgifter med glädje.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköpings Kristna Samarbetsråd (JKS), ber vi för Allianskyrkan (Svenska Alliansmissionen SAM).

Tillsammans med Equmeniakyrkorna i vårt land ber vi för:

Equmenia. Gud, vi ber för Equmenia och alla barn och unga som går i förskola, skola eller arbetar. Vi ber för alla ledare som på olika sätt engagerar sig för att ge barn och unga möjlighet till att lära känna dig, varandra och upptäcka vilka du har skapat dem att vara.

Japan. Gud, vi ber för våra systerkyrkor i Japan. Vi ber att de, som utgör en liten kristen minoritet, får vara ett vittnesbörd i landet. Hjälp dem att hitta vägar att sprida evangelium.

Skapelsen. Gud, hela Jorden är full av din härlighet, allt har sitt ursprung i dig! Men idag bär också hela jorden spår av människans girighet. Vi ber om att återfå vördnaden för livet och tilliten till din kärlek och omsorg om allt levande!

– Vi är en del i Equmeniakyrkans nationella bönekedja. Vi i Ansgariikyrkans församling ber för Bjursås missionsförsamling i Rättvik.

Guds ord                         12e söndagen efter trefaldighet/Friheten i Kristus

(Psaltarpsalm 143:13b–18)

Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Herren stöder dem som vacklar, han rätar krökta ryggar. Allas ögon är vända mot dig, och du ger dem föda i rätt tid. Du öppnar din hand och stillar allt levandes hunger. Rättfärdig är Herren i alla sina gärningar, kärleksfull i allt han gör. Herren är nära alla som ropar, alla som av hjärtat ropar till honom.

Bön (ur Psalmer och sånger)

O Gud, du som befriat ditt folk, lär oss att bruka frihetens ansvar, så att vi lovsjunger dig, tjänar vår nästa och vårdar din skapelse. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.