Våffelkvällar! Nu gör vi något nytt! Välkommen torsdagarna 29 juni och 20 juli kl 19-21. Nu ligger den första Våffelkvällen som ett evenemang på Facebook. Klicka gärna i att du kommer (om du har tänkt göra det) eller att du är intresserad (om du kanske är lite osäker) och dela det gärna. Oavsett kan du gilla evenemanget. Ju mer du gör, desto mer synligt blir evenemanget för dina vänner och andra som kan vara intresserade. Nu hjälps vi åt att sprida informationen! (Ovanstående förslag till interaktion gäller naturligtvis bara de som använder Facebook).

De gemensamma gudstjänsterna med Huskvarna startar nu på söndag (i Ansgariikyrkan) och sedan har vi varannan vecka till och med 20 augusti (i Ansgariikyrkan). Kaxholmen är med i samarbetet under tre veckor i sommar: den 30 juli (i Kaxholmen), 6 augusti (i Ansgarii) och 13 augusti (i Huskvarna).

I diskrummet finns det nu en instruktion till diskmaskinen. Om något känns oklart eller inte är korrekt är det bra om du hör av dig till Anna eller Bodil, så att de kan göra en korrigering i instruktionen. Det har varit hantverkare här idag, så nu ska diskmaskinen förhoppningsvis fungera igen.

Andra hantverkare har bytt dörren till toalett-förrummet. De har också satt upp ett litet tak över entrédörren, så vi inte blir genomblöta när vi ska larma av.

På förekommen anledning vill jag påminna om att nu när vi har en fungerande parkering, så ställer vi oss på vår egen och inte på Severins parkering.

Britt-Marie H saknar fortfarande sin ljusgrå jacka. Kolla gärna en extra gång om du möjligtvis har fått med dig fel jacka hem. En liknande jacka hänger fortfarande kvar i kyrkan.

Pastorn har semester under juli månad.

10.00 Gudstjänst. Johanna Johansson och Lennart Johansson. Sång Curt Olofson.

19.00 Bön i Ansgariikyrkan.

14.30 Andakt på Rosengårdens äldreboende. Karl-Ivar Karlsson, Curt Olofson och sånggrupp.

11.00 Andakt på Österängens äldreboende. Karl-Ivar Karlssonoch Maj Ljungberg.

19.00-21.00 Våffelkväll i Ansgariikyrkans vardagsrum och park.

10.00 Gudstjänst med nattvard i Equmeniakyrkan Huskvarna. Medverkande: Karl Lenader, Pelle Hellsing, Anne-Marie Andersson.

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, ber vi för Kongo. Herre hjälp de ledande i landet förstå att människorna vill ha fred och rättvisa.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköpings Kristna Samarbetsråd (JKS), ber vi för övriga kristna församlingar i Jönköping.

Equmenia. Gud, vi ber för sommarens alla läger i Equmenia. Vi ber att barn och unga ska få känna sig sedda och att de ska få växa i gemenskap med varandra och Jesus. Tack för alla ledare! Ge dem ork, engagemang och glädje i sina uppdrag.

Indien. Gud, vi ber om mod, vishet och tillväxt av en ny generation ledare i den indiska förbundskyrkan, HCC. Vi ber för deras arbete att göra Jesus känd och att stå upp för fulla mänskliga rättigheter för olika marginaliserade minoriteter i Indien. Gud, vi ber att din kärlek ska uppenbaras genom deras arbete.

Skapelsen. Gud, vi ber om hjälp att leva i fred med hela skapelsen och att gå kärlekens väg på jorden.

Guds ord                                                                     Midsommardagen/Skapelsen

(Psaltarpsalm 104:1–13)

Lova Herren, min själ! Mäktig är du, Herre, min Gud, i höghet och härlighet är du klädd, du sveper dig i ljus som i en mantel. Himlen har du spänt ut som ett tält, ovan skyn har du timrat din sal. Du gör molnen till din vagn och far på vindens vingar. Du gör vindar till dina sändebud och eldslågor till dina tjänare. Jorden har du ställt på stadig grund, den kan aldrig i evighet rubbas. Urhavet täckte den som en klädnad, vattnet stod högt över bergen. Det flydde för ditt rytande, när du dundrade tog det till flykten, uppför bergen, ner i dalarna, och stannade där du bestämt. Du satte en gräns för vattnet: aldrig mer skall det täcka jorden. Du låter källor rinna upp och bli till strömmar som forsar fram mellan bergen. De ger vatten åt alla markens djur, vildåsnor släcker där sin törst. Vid dem häckar himlens fåglar och sjunger bland täta löv. Du vattnar bergen från din sal, jorden mättas av allt vad du ger.

Bön (ur Psalmer och sånger)

Gud, du som föder liv i universum, vi tackar dig för rymdens väldighet, för jordens skönhet, för havens majestät och bergens ro. Låt löftets båge* påminna oss om ditt eviga förbund med alla varelser på jorden. I Jesu namn. Amen.

(*löftets båge = regnbågen, se 1 Mos 9:12-17)

Trevlig midsommar! Johanna Johansson, pastor