Veckobrev vecka 19

På grund av datorstrul kommer detta Veckobrev senare än vanligt.

Invigningshelgen tog oss med storm. Många människor, intensivt och fantastiskt härligt. Nu ska vi så smått börja pröva vardagen i våra nya lokaler. Det tar tid att bo in sig, att lära sig var saker finns, att hitta rutiner och upptäcka att vissa saker inte fungerar på det sätt eller på den plats man först tänkt. Vi får fortsätta försöka vara ödmjuka, generösa och förlåtande i förhållande till varandra. Vi är olika, tänker olika och gör saker på olika sätt. Men vi har alla vår plats i församlingslivet just utifrån att vi är olika och fyller olika funktioner. Gud skapar individer och inte kopior.

Kören är i Mullsjö och sjunger på söndag. Om det skulle kännas lite glest i vår gudstjänst, så beror det på att några är och sprider glädje på annat håll.

Nu flyttar måndagsbönegruppen in i kyrkan. Tack till de som upplåtit sina hem under den tid som församlingen varit hemlös.

_______________________________________________________________

bankgiro 358-8969 eller Swish 123 52 88 162

*Specifika gåvor till kyrkbygget märker du med ”Nya kyrkan”

_______________________________________________________________

10.00 Gudstjänst med nattvard. Leif Larsson och Curt Olofson. Sång Clas Adolfsson.

16.00 Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg.

19.00 Bön i Ansgariikyrkan.

9.00 Vandringsgruppen. Samling vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

18.00 Församlingsmöte.

10.00 Promenadgruppen. Samling vid Ansgariikyrkan (Severins parkering).

Torsdag 18/5 Kristi himmelsfärdsdag

9.00 Morgongudstjänst vid Sannabadet. Medtag stol och fika. (Vid olämpligt väder samlas vi i Ansgariikyrkan).

Fredag 19/5

11.00 Bibelsamtal och bön i Konferensrummet, Lindgården.

10.00 Gudstjänst. Johanna Johansson. Barndop.

16.00 Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg. Predikan (på svenska) Johanna Johansson.

Lite längre fram:

Lördagen 3/6

Jesusmanifestation i Jönköping. Läs mer på https://bridgebuilder.nu/

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel.

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, Kongo, tackar vi Gud för att han håller sitt löfte att Jesus ska komma tillbaka och hämta oss till sitt hem.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi för Dalvikskyrkan (Evangeliska Fosterlandsstiftelsen EFS)

Tillsammans med Equmeniakyrkorna i vårt land ber vi för:

Kyrkornas Världsråd. Gud, vi ber för Kyrkornas Världsråd och dess uppdrag att vara en samlande fredskraft för kyrkor och människor runt om i vår värld. Vi tackar för de insatser som görs för att förebygga och motverka diskriminering av människor. Låt kyrkan vara en trygg plats där människor möts med värme och kärlek som leder till upprättelse.

Region Nord. Gud, vi ber för barn och unga i hela Region Nord. Vi ber för dem som just nu upplever ångest inför att gå till skolan. Herre ge dem tröst, ny tillit och nytt mod. Vi ber också om välsignelse över dem som deltar i konfirmationslägret Fjällkonfa som snart möts under tre veckor i Hemavan.

Skapelsen. Gud, vi tackar och ber för hela skapelsen, för alla levande varelser, all växtlighet, för den väv av liv som vi är en del av.

– Vi är en del i Equmeniakyrkans nationella bönekedja. Vi i Ansgariikyrkans församling ber för Bjursås missionsförsamling i Rättvik.

Guds ord                                                                     Bönsöndagen/Bönen

(Romarbrevet 8:24–27)

I hoppet är vi räddade – ett hopp som man ser uppfyllt är inte något hopp, vem hoppas på det han redan ser? Men om vi hoppas på det vi inte ser, då väntar vi uthålligt. På samma sätt är det när Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord, och han som utforskar våra hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden vädjar för de heliga så som Gud vill.

Bön (ur Bönboken – tradition och liv, nr 19)

Du finns överallt, Gud. Till och med inne i mig själv. Jag behöver inte leta efter dig. Allt jag behöver göra är att sitta stilla ett tag och lyssna. Du finns där. Om jag är tyst så kanske jag hör dig. Jag lyssnar inåt. Jag lyssnar till dig, Gud. Amen