WOW! Vilken invigningshelg vi hade! Inte trodde vi, när vi öppnade dörrarna till Öppet Hus på fredagseftermiddagen, att det skulle välla in massor av människor, som både ville se våra nya lokaler och önska oss lycka till i framtiden. Tacokvällen blev också välbesökt. Här fanns alla åldersgrupper representerade och alla verkade trivas. Jag har fått höra att flera ungdomar och unga vuxna uttryckte att det inte kändes som att gå till kyrkan, utan mer som att komma hem till någon. Därmed kan jag bara konstatera att drömmen om Vardagsrummet verkligen har potential inför framtiden. Och som en åttaåring sa på hemvägen från Tacokvällen: ”Idag var bästa dagen någonsin!”

Helgen fortsatte sedan med konsert med Emi Li på fredagskvällen. Hon bjöd på vacker sång och känslosamma toner. Öppet Hus på lördag förmiddag bjöd, liksom fredagen, på många goda möten. På lördag eftermiddag spelade Immanuel Bleck vid invigningen och bandet klipptes av Gun (en av de som varit med sedan församlingen grundades) och Love (den scout som förmedlade hopp till församlingen, när kyrkan brunnit ner, genom att säga ”Vi har ju i alla fall Gläntan”). Festkvällen blev lyckad med god mat och underhållning av Gunilla, Håkan, Cicci och Ansgariifamiljen.

Söndagen bjöd på Högtidsgudstjänst och som förväntat fick vi ställa upp stolar utanför kyrksalen för att få plats. Den gemensamma kören (med Equmeniakyrkan Huskvarna) var på plats med ca 30 personer, Johan Einarsson höll i invigningen av kyrkorummet och predikade. Undertecknad ledde gudstjänsten.

Invigningshelgen innehöll också gudstjänst på arabiska och senare på kvällen traditionsenligt Valborgsmässofirande på Sannaängen tillsammans med Vättersnäs förening.

Under helgen har många hållit tal och lyckönskat oss och vi har fått mängder av blommor och andra gåvor. Jag har inte hunnit läsa så många av korten, men jag vill gärna dela det bibelord som Studieförbundet Bilda gav oss:

»Gå frimodigt och beslutsamt till verket! Var inte rädd och försagd! Ty Herren Gud, min Gud, är med dig. Han skall inte lämna dig och inte överge dig utan hjälpa dig att genomföra allt som behövs för tjänsten i Herrens hus. (1 Krön 28:20)

Helgen blev intensiv och alldeles, alldeles underbar!

Men efter det har festligheterna faktiskt fortsatt. I onsdags var bland annat entreprenörerna och målarvolontärerna inbjudna till en kväll med god mat och ett tack för deras insats. I torsdags kom scouterna (som vi har tillsammans med Equmeniakyrkan Huskvarna) till invigningsfestligheter och idag (fredag) är det dags för tonåringarna att äntra lokalerna.

Bibelsamtal och bön har vi ju haft på Lindgården under en längre tid nu och det har blivit väldigt uppskattat av de boende. Den gruppen fortsätter därför på Lindgården på fredagar. Men vi kommer också att återstarta med Bibelsamtal, bön och ljuständning i Ansgariikyrkan på torsdagar kl 10-11.

10.00 Gudstjänst. Johanna Johansson och Karl-Ivar Karlsson. Sång Maja Linusson. Sänds även i närradion – Samradio 98,5 MHz.

18.30 Kören övar i Equmeniakyrkan Huskvarna.

9.00 Vandringsgruppen. Samling vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

15.00 Stickcafé i Ansgariikyrkan.

18.00 Pilgrimsvandring. Samling vid Equmeniakyrkan Huskvarna. Medtag eget fika. Skor för vandring i terräng.

19.00 Bön hemma hos Gunnel Karlsson, Andréevägen 72.

10.00 Bibelsamtal, bön och ljuständning i Ansgariikyrkan.

18.00 Scouterna träffas vid Ansgariikyrkan. Tema: ”Bygga”.

11.00 Bibelsamtal och bön i Konferensrummet, Lindgården.

19.30 Connect ungdomsmöte i Immanuelskyrkan.

10.00 Gudstjänst med nattvard. Leif Larsson och Curt Olofson. Sång Clas Adolfsson.

Lite längre fram:

18.00 Församlingsmöte.

Torsdag 18/5 Kristi himmelsfärdsdag

9.00 Morgongudstjänst vid Sannabadet. Medtag stol och fika. (Vid olämpligt väder samlas vi i Ansgariikyrkan)

Lördagen 3/6

Jesusmanifestation i Jönköping. Läs mer på https://bridgebuilder.nu/

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, i Kongo, ber vi om fred och försoning i hela vår värld.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi för Sankt Franciskus församling (Romersk-katolska kyrkan)

Kongo-Kinshasa. Gud, vi ber för våra två samarbetskyrkor i Kongo Kinshasa, CEBU och CEC. Vi ber om välsignelse över dem och om din ledning, Gud, i de olika motgångar och svårigheter de möter. Vi ber för alla dem som tillhör församlingarna i landet, för medarbetare och missionärer, vi ber om kraft och kärlek för varje dag.

Region Syd. Gud, vi ber och tackar för alla människor, barn, unga och vuxna i Skåne och Blekinge, att de får erfara att de är dina älskade barn. Hjälp oss att vittna om din kärlek i ord och handling så att människor känner sig välkomna och sedda. Lär oss att se med dina ögon, känna igen vår nästa och att ta hand om allt du har skapat.

Skapelsen. Gud, vi tackar och ber för hela skapelsen, för alla levande varelser, all växtlighet, för den väv av liv som vi är en del av.

Guds ord                                              5e söndagen i påsktiden/Att växa i tro

(Galaterbrevet 5:13–18)

Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra. Nej, säger jag, låt er ande leda er, så ger ni aldrig efter för köttets begär. Köttet är fiende till anden och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill. Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen.

Bön (ur Bönboken – tradition och liv, nr 367)

Herre låt denna dag få bli en dag i din tjänst, buren av ständig bön vad som än sker. Låt mitt liv få bli till en bön för mina medmänniskors skull. Amen