Veckobrev v 47

Ett nytt blad har precis gått ut. Det har redan skett en del förändringar i programmet, men vi är ju flexibla och vana vid att saker ändras, så det blir säkert inga problem. Den 17 december blir det Grötfest (för alla åldrar) och i år räknar vi verkligen med att det blir ett luciatåg. På Nyårsdagen, den 1 januari, är det en ekumenisk nattvardsgudstjänst. Vi skulle egentligen ha varit i Immanuelskyrkan, men det har blivit ändrat till Kristine Kyrka. Så här skriver Daniel W från Immanuelskyrkan:

Vi kommer att sänka värmen och stänga ner vår kyrksal 25/12 till 24/1. Det är för att spara energi åt samhället samt att sända ett signalvärde att vi tar klimathotet på allvar. Vi har sänkt temperaturen redan nu i hela kyrkan. Vi kommer att ha gudstjänsterna i våra samlingslokaler under tiden. Vi har haft ett samtal med vår församlingsmusiker och kantorerna i Svenska Kyrkan. Vi värderar den ekumeniska kören väldigt högt och kan inte ha den om vi är i allrummet. Tillsammans med Kristine Kyrka har vi beslutat att vara där på nyårsdagen. Så vi vill bjuda in er alla att deltaga i vår gemensamma ekumeniska samling, som nu flyttas till Kristine Kyrka.

På söndag kl 16 är det invigning av Julkrubban i centrum, med Allianskyrkan och en kör från Svf (Södra Vätterbygdens folkhögskola). Det är JKS (Jönköpings Kristna Samarbetsråd) som håller i Julkrubban, och därmed i förlängningen vi i Ansgariiförsamlingen liksom många av de andra församlingarna i stan. I år prövar vi en ny plats och ställer upp den utanför Pingstkyrkan, vid Västra Torget. Vi i Ansgarii har ansvar vecka 48 (tillsammans med Svenska Kyrkan och RFG (Råslätts Församlings-gemenskap). Vill du finnas med och möta människor? Vardagar (v 48) kl 16-18 och lördag 3 december kl 10-12 (med andakt kl 11). Hör av dig till mig (pastor Johanna) om du vill vara med vid ett eller flera tillfällen.

Veckooffer (eller andra gåvor) kan sättas in på

församlingens bankgiro 358-8969 eller Swish 123 52 88 162

10.00 Adventsgudstjänst i Equmeniakyrkan Huskvarna.Johanna Johansson och Leif Gunnevik. Gemensam kör, barn och musiker. Insamling till det internationella arbetet startar.

16.00 Gudstjänst på arabiska. Eddy Herreborg. Samlingssalen, Lindgården.

16.00 Invigning av Julkrubban vid Västra Torget. Allianskyrkan ansvarar och en kör från Svf sjunger.

19.00 Bön hemma hos Gunnel Karlsson, Andréevägen 72.

9.00 Vandringsgruppen. Samling vid Equmeniakyrkan Huskvarna.

17.00 Styrelsen träffas på Lindgården.

18.00 Scouterna. Rep, i Equmeniakyrkan Huskvarna.

11.00 Bibelsamtal och bön. Samlingssalen, Lindgården.

11.00 Julandakt vid julkrubban vid Pingstkyrkan, Västra Torget. Ansvariga: Svenska Kyrkan, Ansgarii och RFG. Öppen krubba kl 10-12

10.00 Gudstjänst med nattvard. Ing-Marie G Jönsson och Karl-Ivar Karlsson. Sång och musik Margareta Casservik och Hans Carlén.

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel. Var rädda om varandra och stanna hemma vid förkylningssymptom.

– Jesaja profeterade om budbäraren Johannes Döparen som skulle bereda vägen för Jesus: Se jag sänder min budbärare före dig. Han skall bereda vägen för dig. Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, Kongo, ber vi i november om frimodighet att kunna vara som Johannes Döparen. Gud hjälp oss så att vi kan bereda vägen för dig till människors hjärtan. Herre hjälp oss att leva så att människor genom oss kan se dig. Ps 86:11 Visa mig Herre din väg så att jag kan vandra i sanningen.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi för Andreasförsamlingen, Fjällstugan (Equmeniakyrkan)

Equmenia. Gud, vi ber för Equmenias alla grupper och verksamheter runt om i landet. Tack för möten i både vardagen och speciella tillfällen, för din närvaro i smått och stort. Vi ber särskilt för samlingar under advents- och jultid och om goda möjligheter att dela och fira julens glädjebudskap tillsammans.

Litauen. Gud, vi ber för Litauen idag. Vi ber för kyrkorna där, särskilt för Metodistkyrkan. Vi ber att du ska kalla fler pastorer och medarbetare till kyrkan. Tack för sommarens läger, där barn, unga och familjer fick möjlighet att mötas. Vi ber om din fortsatta omsorg och välsignelse över dem. Jesus, tack för att du vill möta varje människa, barn, unga och äldre – i alla sammanhang.

– Vi är en del i Equmeniakyrkans nationella bönekedja. Vi i Ansgariikyrkans församling ber för Centrumkyrkan Flen.

Guds ord                                               1 sön i advent/Ett nådens år

(Sakarja 9:9–10)

Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim, alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände.

Bön (nr 903 ur Psalmer och sånger)

Detta är dagen då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! Välsignad den som kommer i Herrens namn! Vi välsignar er från Guds hus. Herren är Gud. Han gav oss ljus. Amen