Nu på söndag den 5 juni, är det Vättersnäsdagen på Sannaängen. Då kommer det bland annat att finnas hoppborg, glass och ponnyridning. Dessutom kommer Ansgariikyrkans församling finnas på plats för samtal, svara på frågor och för att kunna berätta om vår nya kyrkbyggnad.

Vid Församlingsmötet på onsdag kommerAnna Sandahl (arkitekt) och Ulrika Tjernström (inredningsarkitekt) att finnas på plats och deras ritningar för den nya byggnaden kommer att presenteras.

10.00 Gudstjänst Johanna Johansson m fl.

15.00 Vättersnäsdagen på Sannaängen kl 15-17

19.00 Bön hemma hos Ann-Britt Gällring, Birkagatan 10.

9.00 Vandringsgruppen samlas vid Equmeniakyrkan Huskvarna. Terminsavslutning.

19.00 Församlingsmöte. Samlingssalen, Lindgården.

10.30 Bibelsamtal och bön. Samlingssalen, Lindgården.

17.00 Fest för konfirmanderna och deras familjer i Equmeniakyrkan Huskvarna.

10.00 Konfirmationshögtid med nattvard i Equmeniakyrkan Huskvarna. Johanna Johansson, Carl-Ruben Sjulander, Stefan Sturesson, Robin Mållberg, Åsa Lauenstein, Maja Linusson.

_____________________________________________________________________

Veckooffer (eller andra gåvor) kan sättas in på

församlingens bankgiro 358-8969 eller Swish 123 52 88 162

_____________________________________________________________________

Kan du hjälpa till som volontär på Strandgården den 9-11 september? Det behövs ytterligare 2-3 personer som kan vara med och hjälpa till med framför allt kök, disk och mat under Kaxholmens församlingsläger på Strandgården. Strandgården står för volontärernas boende och mat. Anmäl dig till pastor Johanna.

Böneämnen v 21:

– Tillsammans med vår vänförsamling i Sundi-Lutete, Kongo, ber vi för våra länders regeringar. Vi ber att de ska fatta kloka beslut som gagnar folket i respektive land, om fred, demokrati, mänskliga rättigheter och jämställhet. Vi ber för den ekonomiska situationen i Kongo. Vi ber att utlovade löner och pensioner ska betalas ut. Vi ber också för kyrkans ekonomi, både för de som arbetar inom sjukvården, i skolan eller församlingen. Vi ber för Sverige, för kyrkan som kämpar mot sekulariseringen. Sverige är ett land med stora svårigheter med kriminalitet och droger. Kristen tro upplevs inte som något viktigt. Gud kan göra under.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi för Råslätts församlingsgemenskap (SAM/EFK)

Region Mitt. Vi ber för församlingar och equmeniaföreningar i Region Mitt och ber om fortsatt engagemang och glädje där människor möts.

Nicaragua. Vi tackar dig för Moravakyrkan i Nicaragua och för de nationella samlingar med fokus på försoning med Gud, mig själv och min nästa som nyligen har genomförts. Vi ber att denna process ska få fortsätta och leda till försoning i hela kyrkan.

– Vi är en del i Equmeniakyrkans nationella bönekedja. Vi i Ansgariikyrkans församling ber för Centrumkyrkan Flen.

Guds ord (Johannesevangeliet 14:15-21)            Pingstdagen/Den heliga Anden

Jesus sade: Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, sedan ser världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom.«

Bön (ur Bönboken – tradition och liv, nr 435)

Kom, heliga Ande, med din stormvind. Överraska oss i det trygga och invanda livet. Kom, heliga Ande, med din kärleksbris. Blås bort orons och misstrons tankar. Kom, heliga Ande, med din energi. Väck i oss en hunger efter sanning och rättfärdighet. Amen