Den här veckan kommer Veckobrevet lite tidigare än vanligt. Imorgon är det ju Kristi himmelsfärds dag,så jag passar på att ta ut lite ledighet för att kompensera den krävande föregående veckan. På söndag räknar jag med att återigen vara på plats när vi öppnar upp kyrkan till enskild andakt och bön med stilla musik.

_____________________________________________________________________

bankgiro 358-8969 eller via Swish: 123 52 88 162

_____________________________________________________________________

Torsdag 13/5 Kristi himmelsfärds dag

Idag har vi ingen verksamhet.

16.00-19.00 Öppen kyrka. Max 8 personer samtidigt.

9.00 Vandringsgruppen. Just nu utgår vandringsgruppen från olika platser olika veckor. För närmare info kontakta t ex Lennart Johansson.

10.00 Promenadgruppen. Samling vid Ansgariikyrkan.

10.00 Bibelsamtal, bön och ljuständning

18.00 Scout

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel. Håll dig uppdaterad genom att titta i almanackan på ansgariikyrkan.se

Vi fortsätter att vara rädda om varandra och stannar hemma vid minsta förkylningssymptom, håller avstånd och tvättar händerna.

Veckans böneämnen:

Region Syd. Bed för vårt 4-åriga arbete med konfirmanderna, KONFAS. Att unga kan få möta Jesus och växa i sin tro. Bed för planteringarna och de små kämpande församlingar som vill börja en omstart. Välsigna alla som troget sliter med att samla och leda Guds folk i dessa konstiga tider. Och var med människor som kommer till tro – att de kan hitta in i en trosgemenskap, där dom får dela liv och längtan. Tack Gud att du är den samma i går och idag och i alla tider!

Moldavien. Coronapandemin utmanar det moldaviska samhället, speciellt barn och kvinnor som redan innan pandemin på olika sätt levde i utsatthet. Vi riktar vår bön till den svage och den utsatte och ber att de trots prövningar skall av dig Gud känna att de är sedda och att de inte är ensamma. Vi tackar för Beginning of Lifes närvaro i Moldavien, för den kreativitet som organisationen och medarbetarna har i att nå ut till människor, via bl a sociala medier, där de där får råd och stöd i hur isolering kan brytas och vilka rättigheter varje människa har. Vi ber om mod, vishet och uthållighet i en mycket utmanade situation

– Tillsammans med församlingen i Sundi-Lutete tackar vi Gud för pastorerna som tjänar i våra församlingar.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi denna vecka för Frälsningsarmén Södra Vätterbygden

Guds ord

»Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?« Han svarade: »Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt. Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.« (Apostlagärningarna 1:6–8)

När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Men de gick ut och predikade överallt, och Herren bistod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det. (Markusevangeliet 16:19–20)

*** Varför ser ni mot höjden? Himlen är inte där! Anden fyller vårt inre och himmelriket är här! ***                       (ur Bönboken – tradition och liv, s 228)

Välsignelse (ur Bönboken – tradition och liv, nr 433)

Må Kristi välsignande händer sträckas ut över oss alla.

Må Kristi välsignande händer ge kyrkan helighet.

Må Kristi välsignande händer ge jorden liv och fred.