Den här veckan ska vi försöka spela in så mycket av sommargudstjänsterna som möjligt. Som vanligt samarbetar vi med Equmeniakyrkan Huskvarna under sommaren. I år innebär det att vi i vår församling spelar in fyra gudstjänster i förväg och att Huskvarna spelar in fyra. Vi bestämde så utifrån att det är så osäkert hur det kommer att se ut med restriktioner i sommar, men också för att våra tekniker ska kunna få lite ledighet. Så det blir mycket jobb den här veckan för oss som medverkar på olika sätt. Resultatet får ni se i sommar med start den 27 juni.

Tacksägelse

En av församlingens medlemmar har fått bryta upp från detta livet för att vara hos Gud. Eva Mårtensson avled lördagen den 1 maj i en ålder av 85 år. Eva blev medlem i vår församling år 2008. Vi tackar Gud för Eva och den kärlek hon har fått ta emot och ge åt andra. Vi tackar Gud för allt vi har fått av Gud genom henne, och vi innesluter släktingar och vänner i vår förbön.

Eva har suttit med både i Internationella rådet och i församlingens styrelse. Hon har också varit väldigt engagerad i våra gudstjänster med predikningar, textläsning och som gudstjänstledare. Eva var ordinerad pastor och innan dess verkade hon som missionär i Kongo.

När vi nu tackar Gud för Eva, instämmer vi gemensamt i apostelns ord: Om vi lever, lever vi för Herren, om vi dör, dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör, tillhör vi alltså Herren. (Rom 14:8)

Begravningsgudstjänsten blir tisdagen den 25 maj kl 14 i Ansgariikyrkan. Officiant är

Karin Sunhede Gudmundson.

Minnesgåva kan skickas in via församlingens bankgiro eller swish. Eva har önskat att eventuella gåvor går till sjukhuset i Kimpese. Om du hellre vill att gåvan går till Ansgariiförsamlingen måste du ange det, annars vidarebefordrar Christer summan enligt Evas önskemål.

bankgiro 358-8969 eller via Swish: 123 52 88 162

Från 9.00 Inspelning av sommargudstjänster.

10.00 Digital gudstjänst från Huskvarna. Johanna Johansson och Leif Larsson. Sång Stefan Sturesson

19.00 Bön

9.00 Vandringsgruppen. Just nu utgår vandringsgruppen från olika platser olika veckor. För närmare info kontakta t ex Lennart Johansson.

10.00 Promenadgruppen. Samling vid Ansgariikyrkan.

Torsdag 13/5 Kristi himmelsfärds dag

Idag har vi ingen verksamhet.

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel. Håll dig uppdaterad genom att titta i almanackan på ansgariikyrkan.se

Vi fortsätter att vara rädda om varandra och stannar hemma vid minsta förkylningssymptom, håller avstånd och tvättar händerna.

Region Öst. Vi ber om förbön för alla konfirmander i region Öst.

Thailand. Vi ber för vår samarbetskyrka, Thailand Karen Baptist Convention, och deras längtan att vara en kyrka där helhetssyn på evangelium inte bara är teori utan också praktik. Vi ber för det nya nätverk av alla deras distrikt som just nu byggs upp för att stärka deras röst i samhällsfrågor. Vi ber också att vi snart ska få förmånen att skicka ut nya missionsarbetare till Thailand

– Tillsammans med församlingen i Sundi-Lutete ber vi om frimodighet att kunna berätta om vår tro på Jesus Kristus, Guds son.

– Tillsammans med kyrkorna i Jönköping ber vi denna vecka för Sankt Franciskus församling (Romersk-katolska kyrkan)

Guds ord (Lukasevangeliet 18:1–8)

Jesus gav dem en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp: »I en stad fanns det en domare som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor. I samma stad fanns en änka, och hon kom gång på gång till honom och sade: ’Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till.’ Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: ’Inte för att jag fruktar Gud eller bryr mig om människor, men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars pinar hon livet ur mig med sitt springande.’« Och Herren sade: »Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?«

Gud, vår tillflykt och vår starkhet, tack för bönens gåva och möjlighet. Hör vår bön, svara oss i din kärlek, handla med oss efter din vilja. Låt vår bön bli en kamp för det goda och en vila i dig. I Jesu namn. Amen