Denna text publicerades första gången den 14 maj, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Snart är det dags för ett nytt programblad (juni-augusti) och vi hoppas att åter få träffas till gudstjänst nu i sommar. På tisdag möts en arbetsgrupp (bestående av Lennart Bergström, Ann-Britt Gällring och Johanna Johansson) för att prata om hur vi kan göra detta på bästa sätt utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Egentligen har inget ändrats sedan vi pausade gudstjänsterna, kanske är smittspridningen i vissa delar av samhället snarare ännu större nu än i mitten av mars. Men när pandemin nu drar ut på tiden måste vi också väga in församlingens psykiska hälsa och våra andliga behov i våra beslut. Jag återkommer med mer information i nästa veckobrev.

Håll dig uppdaterad om vad som händer i vår församling genom att läsa veckobreven, hålla koll på almanackan på vår hemsida (ansgariikyrkan.se) och följa Ansgariikyrkan på Facebook.

Behöver du något nytt att läsa? Låna gärna av böckerna som finns i bokhyllan på kyrktorget. Eller hör av dig om du vill få en bok hemkörd till din dörr eller brevlåda. Behöver du hjälp med något annat? Vi kan hjälpa dig med att till exempel handla eller gå till apoteket. Vi har några som anmält intresse för att hjälpa till, så det är bara att höra av sig.

Equmeniakyrkan Hovslätt står återigen för söndagens TV-gudstjänst. De som har sänts hittills har varit väl värda att se! Dessutom lägger många kyrkor ut websända gudstjänster. Om du behöver tips kan du titta i tidigare veckobrev.

19.00 Bön i kyrksalen

10.00 Promenadgrupp. Samlas vid Ansgariikyrkan för promenad 40–45 min.

Torsdag 21/5 Kristi himmelsfärds dag

10.00-12.00 Kyrkan öppen för ljuständning, bön och samtal

Ändringar i programmet kan ske med kort varsel. Håll dig uppdaterad genom att titta i almanackan på ansgariikyrkan.se

Veckooffer och andra gåvor

Veckooffer (eller andra gåvor) till församlingen kan betalas till vårt

bankgiro 358-8969 eller via Swish: 1235288162

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ __  _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _

Region Öst vill uppmuntra oss till bön och bibelläsning för vår värld och alla som påverkas denna annorlunda situation. Vi behöver särskilt påminna oss om hoppet i Jesus, och om hur vi kan sprida Guds kärlek och omsorg till våra medmänniskor. Vi vill be och läsa bibeln särskilt vid fyra tillfällen varje dag framöver – var gärna med oss!

Tider och bibelord
Vår tanke är att vi fyra gånger per dag stannar upp för en stunds bön och bibelläsning. Ställ ett alarm på din telefon, eller påminn dig på andra vis. Vi föreslår dessa tider och bibelord:

• Klockan 06:19 ber vi och läser Heb 6:19 – ”Detta hopp är vår själs ankare. Det är tryggt och säkert och når innanför förhänget”
  • Klockan 12:12 ber vi och läser Rom 12:12 – ”Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen.”
  • Klockan 17:05 ber vi och läser Rom 5:5 – ”Och hoppet sviker oss inte, ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden”
  • Klockan 21:01 ber vi och läser Ps 121:1–8 – ”… Herren skall bevara dig i livets alla skiften, nu och för evigt.”

Vi i Region Öst hoppas att det är många runt om i vårt land som vill göra detta tillsammans med oss. Som kyrka har vi en otrolig möjlighet i denna tid att visa på att det finns en Gud som bär och har allting i sin hand, som vill komma med kraft, visdom, stöd och frid. Be med oss!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _  __ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Tankar kring Bönsöndagens bibeltexter

Söndagens bibeltexter speglar olika delar av hur man kan tänka kring det här med bön. I Första Kungaboken (3:5–14) visar sig Gud för Salomo i en dröm. Gud säger till honom: ”Be om vad du vill. Jag skall ge dig det”. Salomo, som blivit kung efter sin far David känner sig ung och oerfaren. Istället för att be om makt och rikedom, ett långt liv eller olycka för sina fiender. Istället för att be om få göra karriär och istället för att be om det som skulle göra att andra blev imponerade, så ber han om vishet och lyhördhet för att på bästa sätt kunna hjälpa sina undersåtar. När han ber om vishet för andras skull blir Gud så glad att han ger Salomo inte bara det han bad om utan också rikedom, ära och ett långt liv. Det får mig att tänka på texten: ”Sök först hans rike och rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också” (Matt 6:33)

I Romarbrevet (8:24-27) kan vi läsa om hur Anden vädjar för oss med rop utan ord. Vi måste inte veta hur vi ska be – Anden ber för oss när vi inte kan formulera oss. Vi måste inte hitta de rätta orden – Anden ber för oss när våra ord inte räcker till.

I Matteusevangeliet (6:5–8) talar Jesus till oss om att be på vår kammare. Ett komplement till texten om att ”Där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem” (Matt 18:20). Oavsett om vi ber i vår ensamhet eller i grupp hör Gud vår bön.

Bön (ur Bönboken – tradition och liv nr 367)

Herre låt denna dag få bli en dag i din tjänst, buren av ständig bön vad som än sker. Låt mitt liv få bli till en bön för mina medmänniskors skull. Amen